EN

طراحی و تولید

بافراستاپ های انتهای خطوط ریلی و راه آهن

پخش ویدیو

مزایای شرکت

نیرو های متخصص و نوآور

متخصصین،طراحان و مدیران مجموعه،تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاههای معتبری چون دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه پلی تکنیک ایران به پایان رسانده اند

کیفیت و استاندارد

استانداردهای ایزو 9001،14001 و45001 در شرکت بهین سازان بدیع اعمال شده است

رضایت مشتری

شرکت بهره برداری مترو تهران اصلی ترین مشتری ساخت بافراستاپهای سنگین و نیمه سنگین است

ساخت بافر استاپ در ایران

افتخار ساخت اولین بافراستاپ های اصطحکاکی صنایع ریلی ایران ، در اختیار شرکت سهامی خاص بهین سازان بدیع قرار دارد. 

پروژه ها

انواع تجهیزات ریلی ساخت بهین سازان بدیع

بافراستاپ

دمپرهیدرو پنوماتیک

قطعات خاص

بافر استاپ (استاپر یا سپر انتهای خط - ضربه گیر انتهای خط )

بافر استاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

“بافر استاپ” که در برخی شرکتهای داخلی به “سپر انتهای خط” و یا ” ضربه گیر انتهای خط”  نیز معروف است،سازه ای است که از مراحل توقف قطار در انتهای خطوط ریلی محافظت میکند.به منظور درک آسانتر کاربرد بافر استاپ میتوان از آن بعنوان “محافظ توقف” یا “پشتیبان ایست” نام برد. بافراستاپ (Buffer Stop) از جمله تجهیزات خطوط ریلی است.

در حمل و نقل ریلی مسائل مختلفی ممکن است ایجاد حادثه کند. این حوادث می تواند در طول مسیر ریل ها و یا در انتهای خطوط راه آهن باشد که ضررهای مالی یا جانی بی شماری را می تواند سبب گردد.
متخصصان اهل فنون ریلی ، راه های کارآمدی را یافته اند که این حوادث و بخصوص هدررفت های اقتصادی را بطور خاص در پایان خطوط ریلی کاهش دهند. از جمله این راه ها ساخت تجهیزاتی برای نگهداشتن واگنهای خارج از کنترل، در پایان مسیرهاست. این تجهیزات و سازه ها انواع مختلفی دارد که در بین اهل فن صنایع ریلی ، با نام  بافراستاپ(buffer stop) شناخته می شود.
بافراستاپ ها  یا  ” ضربه گیر انتهای خط”می توانند از بروز بسیاری خسارات مالی در پایانه ها ، دپوها ، پارکینگ ها و خطوط تعمیرگاهی که ممکن است به واگن ها یا تاسیسات پایانی در حین توقف های انتهایی وارد گردد جلوگیری نمایند چنانچه به دلایلی یک قطار از کنترل راننده خارج شده و وی نتواند آن را در انتهای خطوط ریلی متوقف کند ، قطار به تاسیسات انتهایی و احیاناً دیوارهای مقابل خود برخورد خواهد کرد و خسارات مالی سنگینی به آنها و واگن های درگیر وارد خواهد ساخت.بنابراین نصب ضربه گیر در انتهای خطوط ریلی بسیار مقرون به صرفه است.

انواع بافر استاپ و چگونگی عملکرد آن ها

بافراستاپ یا استاپر یا سپر انتهای خط بسته به نوع عملکرد و  میزان حساسیت و همچنین بر اساس شرایط محیطی عموما  به چند دسته تقسیم بندی می شوند در ادامه به معرفی مهم ترین آن ها می پردازیم.

بافراستاپ ثابت انتهای خطوط (Fixed)

بافراستاپ های ثابت انتهای خطوط: برای بکارگیری در پارکینگ ها و توقفگاه ها از این تجهیز زمانی استفاده می‌شود که قطار‌ها با سرعت پایین در حال حرکت هستند و یا این که  فاقد مسافرباشند.بافراستاپ های ثابت انتهایی از انواع اولیه ی بافراستاپ یا ضربه گیر ها می باشد که ممکن است به دلیل کمبود فضای پشت بافراستاپ هنوز در خطوط ریلی استفاده شود. در تکنولوژی ساخت این بافراستاپ یا  ضربه گیر  از روغن و فنر های بزرگی استفاده می شود تا در حین برخورد قطار ، تا حد زیادی انرژی جنبشی آنرا به خود جذب و مانع حرکت آن گردد.

بافر استاپ ثابت

 این نوع  بافراستاپ ( یا ضربه گیر انتهایی خطوط) به دلیل ثابت بودن عملاً تمام انرژی جنبشی را در خود جذب می نمایند و به یکباره باعث توقف قطار می شوند. از مزایای ساخت این نوع بافراستاپ ها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

• سادگی طراحی و ساخت
• امکان نصب در تمامی خطوط و فضاها
• قیمت مناسب
• سادگی مراحل تعمیر و نگهداری

در صورتیکه در ادامه خط محلی برای میرا نمودن سرعت وسیله ی نقلیه موجود باشد این نوع بافر استاپ توصیه نمی شود و استفاده از بافر استاپ های لغزنده یا ضربه گیر های انتهای خطوط لغزنده مزایای بیشتری خواهد داشت.

انواع بافر استاپ

بافر استاپ متحرک یا لغزنده

بافراستاپ های متحرک به میزان بیشتر می توانند از بروز خسارات جلوگیری نمایند طراحی این بافراستاپها زمانی مد نظر قرار گرفت که خطوط ریلی در درون شهرها گسترش یافتند بنابراین می بایست تجهیزاتی فراهم می شد تا بتوانند قطارها را در لحظه ی برخورد متوقف کرده و از حرکت بیشتر آنها جلوگیری نمایند زیرا خطوط ریلی به خیابان و بزرگراهها کشیده شده بود و انتهای آنها ساختمانهای اداری و حتی مسکونی وجود داشت.
از مزایای این بافراستاپها به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
• میرا نمودن انرژی جنبشی قطارها در هنگام برخورد
• عدم آسیب رساندن به قطار و تجهیزات آن
• حفظ ایمنی تردد ناوگان و مسافر
• حفظ ایمنی ابنیه و عابرین اطراف موقعیت انتهای خطوط
• نصب و تنظیم آسان و ساده پس از برخورد قطار با بافراستاپ

محل نصب تمام ضربه گیر های لغزشی ساخت این شرکت در لینک  قابل مطالعه میباشد.

بافر استاپ در بهین سازان بدیع

بافراستاپ های قابل سفارش به این شرکت دردو نوع لغزشی و ثابت میباشد :

طراحی بافر استاپ ثابت

انواع ثابت : جهت قطار با وزن و سرعت پایین بوده و داخل بستر بتنی و یا روی سازه فلزی نصب میگردد و معمولاً در مسیرهای فرعی مانند مسیرهایی که به رمپ های دسترسی ختم می شوند،کاربرد دارند، و بر روی ریل نصب شوند.

طراحی بافر استاپ لغزشی

مقالات مارگارین

ترجمه وگرد آوری توسط تیم توسعه تحقیق بهین سازان بدیع

کپی برداری بدون ذکر منبع غیرقانونی است.

فرم تماس​